keskiviikko 30. elokuuta 2017

Sähkötekniikka 1 Käynnistinmoottorin purku ja kasaus

Käynnistysmoottorin toimintaperiaate: Avainta käännettäessä virtalukon viimeiseen asentoon johdetaan solenoidille virta, joka luo solenoidin sisälle magneettikentän vetäen jousikuormitteisen tapin, joka on kiinni solenoidin ja roottorikäämin välisessä vipuvarressa sisäänsä täten samalla liikuttaen vipuvartta joka asettaa roottorikäämissä kiinni olevan rataspyörän itse moottorin vauhtipyörän kehälle.

Kun rattaat ovat kohdillaan, solenoidin sisälle vetäytyvä tappi aktivoi lopuksi kytkimen joka mahdollistaa virran läpikulun virtajohdolta käynnistysmoottorin hiilille. Virran kulkiessa roottorikäämille alkaa se käämien ja magneettikenttien vaikutuksesta pyörimään, pyörittäen roottorikäämin rataspyörän välityksellä moottorin vauhtipyörää käynnistäen auton.

Roottorikäämin rataspyörä on varustettu yksipuoleisella laakerilla, jotta moottorin käynnistäessä moottori ei alkaisi itse pyörittämään käynnistysmoottoria vaikka starttia pyörittäisikin vähän liian kauan.










Solenoidi kytkee virran sähkömoottorille ja startin hammaspyörä työntyy vauhtipyörälle.
Startin pyörintänopeudesta vastaa välitysrattaat, jotka muuttaa pyörintänopeuden sopivaksi.
Sähkömoottori ja hiiliharjat
Startti synnyttää käynnistysvoiman akusta saatavalla virralla.
Käynnistysvirtapiiri: Ison virrankulutuksen takia virta johdetaan suoraan startille ja ainoastaan ohjausvirta kulkee lukonkautta.
Startin mittauksia:
Herätejännite napa 
ynnistimen virta
Akun lepojännite ja autoa käynnistäessä
Jännitehäviöt, plus ja miinus puolen häviöt
Mittaukset:
5.9 v 
127A
11.8V ja 6,5V
Plus 0.14 ja miinus 0,054

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti